کانتر یا شمارنده چیست؟

برق و اتوماسیون صنعتی

کانتر یا شمارنده چیست؟

۳ بازديد
قبل از مرور انواع کانترها، ضروری است تا بیان شود که این دستگاه‌ها در واقع وظیفه ذخیره تعداد دفعات انجام گرفته یک فرآیند یا عملیات را بر عهده دارند و پس از آن نتایج را نمایش می‌دهند. این ابزارها به نام "کانتر" به دلیل نمایش میزان سیگنال‌های on/off خروجی، به عنوان یک حسگر شمارشی شناخته می‌شوند. اگرچه به نظر ممکن است در نگاه اول این دستگاه به اندازه مهم نظر نرسد، اما در شمارش اعداد تا ارقام پایین، به طور موثر عمل می‌نماید و با افزایش اعداد، خطا نیز افزایش می‌یابد.

کانترها برای شمارش و کنترل دقیق تعداد محصولات با دقت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به قطعات مورد استفاده، کاربرد، و عملکرد، طبقه‌بندی‌های متنوعی دارند.


انواع کانترها (شمارشگرهای دیجیتال):

شمارشگرهای دیجیتال بدون قطعه مکانیکی، تنها شامل یک صفحه نمایش با جنس LED یا LCD می‌باشند. کانترهای صنعتی قادرند سیگنال‌های الکتریکی مانند خروجی انواع سنسورها، خروجی پیوسته، و انواع پالس را به متغیرهای عددی تبدیل کنند. از نظر سرعت پاسخگویی، دقت و نحوه عملکرد، کانترهای صنعتی بسیار کارآمدتر از کانترهای آنالوگ هستند. کانترهای صنعتی بر اساس نوع سیگنال ورودی، نحوه ریست، نوع سیگنال خروجی، سرعت عملیات و شمارش، و همچنین بر اساس خروجی رله، در انواع مختلف تولید می‌شوند.

انواع کانترها (شمارنده‌های دیجیتال) معمولاً در دو حالت عملکردی (تولید خروجی) قرار دارند:

1. حالت اول (Preset Counter): در این حالت، یک عدد به عنوان عدد انتهایی تعیین می‌شود و عملیات شمارش آغاز می‌شود. هنگامی که به عدد مورد نظر می‌رسد، رله خروجی کانتر وصل می‌شود. به عنوان مثال، حسگر بر روی عدد انتهایی 4 تنظیم می‌شود و با شروع سیگنال ورودی، شمارش دستکش‌های تولیدی آغاز شده و سنسور فتوالکتریک حضور اجسام را تشخیص می‌دهد. هنگامی که شی عبور می‌کند، سیگنال به کانتر ارسال می‌شود و شمارش انجام می‌شود. این روند تا جایی ادامه دارد که به عدد تعیین شده برسد، در این زمان کانتر یک پیام خروجی ارسال می‌کند و محصولات به تعداد مشخصی بسته بندی می‌شوند.

2. حالت دوم (Total Counters): در این حالت، کانتر فقط به عنوان شمارنده عمل می‌کند و عدد انتهایی انتخاب نمی‌شود. این مدل در صنعت و مصارف تولیدی کاربردی است، مثلاً تعداد بستنی‌های تولید شده را می‌شمارد.

موارد استفاده از انواع کانترها یا شمارنده‌های دیجیتال:

حسگرهای شمارشی در صنعت از دقت بالایی برخوردار هستند و در کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها مثلاً در مولتی‌مترهای دیجیتالی استفاده می‌شوند که یک ولتاژ محاسبه ش

ده را به شکل عدد نمایش می‌دهند. از کانتر(شمارنده) آتونیکس در خطوط تولیدی به منظور سرشماری تعداد بسته بندی محصول یا تعداد عبوری از جلوی سنسور استفاده می‌شود. همچنین، مثال‌هایی از PLC ها وجود دارند که توانایی شمارش محصولات را با دقت بالا دارند، اما با توجه به قیمت آنها، ممکن است استفاده از آنها در صنعت به صرفه نباشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.