انکودر چیست؟

برق و اتوماسیون صنعتی

انکودر چیست؟

۴ بازديد
در سیستم‌های مختلف خودکار، انجام حرکات دقیق و مداوم به صورت تکراری امری حیاتی است که یک سری از عملکردها را شکل می‌دهد. به‌عنوان مثال، یک ربات که دارای یک بازو با حرکت مشخصی است و این حرکت را به‌طور مداوم تکرار می‌کند، را در نظر بگیرید. در این حالت، یک قطعه اساسی به نام انکودر به کار می‌رود که در موقعیت‌یابی و تعیین جابه‌جایی دقیق قطعات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انکودر نوع خاصی از سنسورهاست که اطلاعات موقعیت را از شفت موتور یا تجهیزات متحرک می‌خواند و این اطلاعات را به تجهیزات دیگر انتقال می‌دهد.

انکودرها برای تشخیص موقعیت (position)، سرعت (velocity) و جهت چرخش شفت موتور یا سایر قطعات متحرک مکانیکی استفاده می‌شوند. این سنسورها اطلاعات لازم جهت کنترل دقیق سرعت در برخی کاربردها را ارائه می‌دهند.

مناسبت‌های استفاده از انکودرها شامل موارد زیر می‌شود:
- موقعیت‌یابی یک میز چرخان (rotary table)
- عملیات برداشت و قراردادن (pick and place)
- مونتاژ ماشین‌آلات
- بسته‌بندی
- کاربردهای رباتیک و دیگر کاربردها

انکودر آتونیکس به دو صورت خطی و دورانی روی شفت الکتروموتور یا قطعه متحرک نصب می‌شوند. این سنسور حرکت‌های مورد نظر را به پالس‌های دیجیتال یا آنالوگ تبدیل می‌کند و این پالس‌ها توسط سیستم‌های کنترلی ابزار دقیق مانند پی‌ال‌سی، اینورتر یا درایو شمارش و کنترل می‌شوند. پس از رسیدن به تعداد یا مقدار مورد نظر، یک دستور صادر می‌شود.

انواع انکودرها شامل مغناطیسی (Magnetic)، القایی (Inductive)، خازنی (Capacitive)، لیزری (Laser) و نوری (Optical) می‌شوند. انکودرها به دو صورت خطی و دورانی قابل دسته‌بندی هستند و از نظر عملکرد به گروه‌های افزایشی و مطلق تقسیم می‌شوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.